Wednesday, March 6, 2013

Poring HOT Spring Ranau

Kalau dah ke ranau tak sah kalau tak mandi manda kat Poring ni..

Ada dua pilihan samada nak mandi HOT water or COOL water..

Menarikan menarikan?

``
Ohooo..9km more~~~Ihsan google =)
RM3.00 jew untuk orang yang pakai MyCard, meh la join...lalalala

Poring Hot Spring, mesti semua ingat kolam air panas je kan? Sebenarnya macam-macam ada kat dalam tu, Tandas awam op kos la available kan...hahaha

1) Kebun kupu-kupu/ BUTTERFLY GARDEN (kupu-kupu pon berkebun ekk), aku tengk tak banyak sangat la kupu-kupu kat situ, maybe bukan musim mengawan kowt..hehe

2) CANOPY WALKWAY / jambatan atas pokok RM3.00/person with IC jew..

3) AIR TERJUN KIPUNGIT,  465meter meredah jalan yang licin, berbukit bukit dan berakar kayu..Huh macam jungle tracking pon ade...

4) GUA KELAWAR...aku takot nak masok...hehehe

5) Last waterfall AIR TERJUN LANGANAM, 3625meter....jaoh gilerrrr, so jangan mendaki ok..

Kat sini lah mata air panas yang sangat lah HOT tahap melecur tu...actually kn air panas ni di "boil" kan or betul-betul mata air panas? Sebab aku ader perasan macam satu cerek beso kat situ.. alamak tak kaji pulakk~~
Tempat yang privacy and kebersihan terjamin la ciket coz tak payah nak share kolam dengan semua orang coz dah dibina kolam-kolam kecik beserta paip air (hot-cold), so kalau nak lebih panas bukak la paip air panas... Tapi lame siott nak tunggu air penuh sampai pingang..adeyyy...


Eeeee...gayutnya kita adoyai, cakap ala-ala johan rajalawak ok..hahaa
Rock pool, kalau nak rasa air bukit, meh2 terjun dalam nih...hehehe

Kipungit waterfall... LIKE LIKE LIKE
We are BFF~~



Disebabkan keterujaan nak mandi sungai, kami mencarilah waterfall yang tak taw kat mana tempatnya..

Jalan punya jalan dekat 400meter jugak kami naik turun bukit, dengan permukaan jalan yang licin, akar pokok yang menjalar (pehh terbaik oo, dah macam jungle tracking nih)

Aku berjalan dihadapan BFF, kunun macam taw jalan la kan....haha kalau sesat aku pon mati kutu jugak nanti.. sorry paliss

Orang nak mendaki bukit pakai slipar jew, aku pakai kasut bunga-bunga gitu..sangat gorges kan mak...hahahaha

Sangat lah sejokkkkkk~~~ grlllll grlll.. suhu dibawah paras aku punya darah nak beku...hahaha
Masa kami sampai di atas, nampaknya hanya kami bertiga je..gile berani seh wanita bertiga nih....Jangan amalkan ye...huhu

Perasaan aku takot + seram + eee sunyinya tempat tuu + macam gelap jew + ahh harap2 tak ada apa2 lah...hehehe... mix feeling lah pulakk...

Arus air sangat lah kuat....Time mandi nih aku terase ada someting yang menggigit-gigit kaki aku, rupa-rupanya spesies ikan yang makan daki-daki di kaki..eeeee geli + seram lah...



Mencari dimana Matahari....sejokkk!!

Sebenarnya belom pon puas mandi, tapi disebabkan air tu sangat lah sejok, nafsu mandi waterfall terbantut tibe-tibe, ecah plak sampai nak pitam coz sejok sangat, aku banyak lemak kan so OK2 je..hehe

JOM BALIK!!


PERINGATAN!! 

JANGAN PAKAI SELIPAR BUNGA-BUNGA BILA MENDAKI BUKIT YANG LICIN!!

Kasihan kasut bunga-bunga aku nih dah terkubur diatas bukit tu..(lupe plak nak tulis sham wuz here~~~~weee) Tu la sape suruh kaw putus, sia-sia jew kaki aku jadik mangsa cacing-cacing kerawit sepanjang perjalanan aku turun bawah..

(400meter berkaki ayam turun bukit dimenangi oleh SHAMIRA SAHLAN!!)

Please lah ok..perasan lebey la plakk.

Sampai sekarang terasa peredaran darah sangat lancar dek terkena reflexology percuma sepanjang 400 meter...adoooyaii...




No comments:

Post a Comment

Daisypath Happy Birthday tickers