Thursday, April 4, 2013

"Henpon" a.k.a Handphones

Dulu masa zaman aku kecik-kecik susah sangat nak tengok orang bercakap pakai "Handphone" (HP). Maybe ade jugak la kot tapi aku tak perasan, dah name pon budak kecik, bukan jenis tengok orang 24 jam, tau main masak-masak, kawin-kawin, pondok-pondok jew..hahaha

Seingat aku Abah pernah la beli HP, jenama Sagem, lebih kurang macam ni lah bentuk dye, berat woo..kalau baling kat kucing boleh pengsan. Kesian kucing tetibe masok dalam blog aku ni.. haha


Lepas tu jiwa "kejakunan + keterujaan" aku melanda, mula lah memasang niat nak mein HP abah. Biasenya tengah hari abah akan beli barang kat pekan Benut, kiteorang adik beradik pun g serbu kedai abah ambik la "cikedis-cikedis" yang tidak berkhasiat tu. Aku plak kunun terer la nak mein HP abah, tekan-tekan entah apa lah yang ditekan, bajet ade boypren la mase tu..hahaha

Selang beberapa hari dan minggu HP abah pon rosak. Hayooo taktaw...larikkkkk

The next day, abah pon beli la HP baru jenama Motorolla, tapi zaman tu mana ada HP yang tipis-tipis. Lebih kurang macam HP sagem ni la bentuknya tapi nipis siket la pastu ada lampu kelip-kelip kat atas. 

Tak jumpa picture lak~~~~

Sifat "jakun" aku bermula lah bila nampak HP baru. Dipendekan cerita, selang beberapa minggu lepas tu HP tu pon rosak abah beli la HP baru. Ahakss...Naseb beik abah tak taw aku suke tekan-tekan HP tu. Kalau tak mesti abah marah.heeee

Abah beli NOKIA, sebijik la macam HP kat bawah ni. Kalau dulu HP ni mahal, sim card pon mahal, topup plak mana ada yang RM3,RM5,RM10, semua RM30 & RM50. Kire kaye jugak la kan abah time tu..ahahaha 
HP ni lah yang paling lama abah guna, seingat aku lepas aku tingkatan 5 dan masok kolej (2007), abah masih guna lagi. Casing HP pon abah tak pernah tuka, kesian abah..hehee. HP ni ada lagi dalam simpanan, lepas battery dye kembong terus tak boleh hidup lagi sampai sekarang.
.....................................................................

Ni pulak HP yang mak beli kat simpang renggam dengan abah. Punya lah susah nak pujuk mak beli HP, akhirnya mak termakan jugak pujuk rayu anak-anak mak ni. "belila mak, senang nanti kalau nak call, mak kan suka g outstation, boleh la mak tepon hari-hari"... ayat nak pujuk konon.

Dulu aku mana lah mampu nak beli HP, beli simcard mampu la baru RM10. Dah dapat nombor sendiri mula lah sifat gedik timbul, memula kne tukar simkard aku dulu dengan sim card mak, pastu entah budak mane ntah yang aku SMS, layankan aje..hahaa. 
"hye boleh berkenalan" sms,sms,sms,sms,call,call,sms,sms....sampai tengah malam.zzzzZ

Aku guna HP mak time malam mase mak tgh layan berita or cerita-cerita tv kat ruang tamu aku dok terperok dalam bilik, senyap-senyap aku pinjam kejap HP mak, cepat-cepat aku tukar simcard, tettt tettt tettt...wow!!10sms diterima....weeee kejap la sangat kn..hahaa

Perkara yang paling aku suka buat, aku belek-belek majalah & surat kabar aku beli picture mesej yang cun melecun, beli game lah, beli ringtone baru lah sampai habes kredit. Takpe takpe, boypren mase tu topup hari-hari. weeeee~~~

~~~~~ON CINTA dan send ke 33993 untuk mendapatkan tips-tips cinta..wakakakkaka~~~~

Game nih aku dah banyak kali menang dah..terer kan aku~~lalalala


Game ular ni pulak bile dah terlampau panjang lembab pulak dye bergerak..stres ooo, hehehe


Kalau mak bawak HP g keje, Telifon rumah la jadik mangsa. Pernah dulu aku telifon kuiz SENARIO, jawab soalan-soalan lepastu bil sampai beratus-ratus. Sampai kepetang aku kena marah.. sangat lawak oo bila fikir balik..

Kalau nak taw, sebenarnya kat tempat battery dibelakang tu aku letak peniti, sebab dulu mase aku nak cabut battery HP mak aku terpatahkan satu besi yang connect dgn battery tu. 'ter' ok bukan sengaje. Dengan keadaan cemas aku berfikir untuk menggantikannya dengan peniti yang dibengkokan, akhirnya hidup jugak. Ermm terer jugak kan aku ni, lame kot kejadian tu berlaku, sampai sekarang ok lagi HP tu.hehehehe sorry ye mak..

..................................................................

Ni pulak HP kak mimi yang kaler itam tu ok, mak belikan mase kak mimi dapat tawaran belaja kat KL, Mak ni tak adil la, mak belikan kak mimi HP, kak ira mak tak belikan pon, sedih. 


Lepas kejadian aku mematahkan besi kat tempat battery HP mak tu aku tak berani dah nak sentuh HP mak, Agak stress jugak la menangung rindu kat boypren mase tu...hahaha. HP kak mimi lah peneraju seterusnya misi aku untuk berhubung dengan boypren mase tu. Boleh privacy ciket la, kalau tak terpakse lah cakap kat talifon rumah berjam-jam. Malu beb sebab talifon rumah tu kat sebelah TV je, mak pulak syok-syok tgk tv, sambil telinga mendengar aku borak-borak. malu malu malu hehehhee

Eleh kecik-kecik nak bercouple-couple bagai, plis lah ok. Mane de kecik stendet la form 4 kn, ahakzz.

Lepas SPM abah suruh jage kedai kat parit ibrahim, mase tu abah bagi guna HP abah, Punya lah happy dapat jugak pakai HP. Mase tu mula lah plesing-plesing dengan nada ringtone terbaru, walpaper cun-cun ade HP beb sape tak kerek kan..hahahaha


Lepas beberapa minggu aku kerja, aku pon tekad la nak beli HP sendiri sebab jeles kawan-kawan ada HP sendiri. Lepas merajuk dengan mak sebab mak tak belikan HP, mak pon bagi la duet ciket pastu mak soh mintak kat abah pulak, dapat la tambah siket beberapa ratus. 

Tadaaaaaa~~~~


Ni lah HP pertama yang aku beli, kalau duet banyak mase tu aku nak je beli HP idaman, HP daun dengan HP sabun yang meletopppss tuu...hehehe Tapi takpelah aku bersyukur jugak akhirnya pada tahun 2006 aku dapat beli HP sendiri..yay!! Tapi aku sedih sebab ada orang jahat dah curi HP pertama aku ni. Semoga orang yang curi HP aku tu insaf.Hmmmm


Dah start masok Kolej Legenda aku rasekan HP aku tu macam cikai giler lah, sebab mostly dak-dak kolej pakai HP mahal, beso-beso lagi. Jeles-jeles...

HP yang besa gedabak yang macam handy cam ni plak jadik HP idaman aku, sampai sekarang aku minat lagi HP ni... NOKIA tak nak kuakan lagi ke HP macam ni... Nak beli nak beli...


Dengan keterujaan mendapat elaun setiap bulan, aku bertekad nak beli HP baru.Ni lah HP mahal made in Lowyatt yang pertama aku beli same sebijik dengan si "kawan", ceh pelis lah...hahahaha Tapi romantik jugak kan ade HP same ni...suweett kan suweet kan..


Lepas putos cinte aku jual la HP yang mahal tu eh bukan jual, trade in je dengan HP ni, comey kan colour dye, pepel pepel gitu! HP ni ok lagi serba serbi cuma rosak siket kat bahagian ' C '. Tiba-tiba rase menyesal sangat jual HP lama tu, nak cari balik comfem dah tak ada kan. 

HP rosak la...ish..ish..ish... alasan jew tu, Niat HP baru menjelma~~~


Okeh, lepas HP lama rosak 'ciket' aku beli pulak HP ni kat Terminal one seremban, mahal woo..RM700 genk mase tu.. Biase la HP sony kalau baru lunching mesti harge mahal tak ingat. Best HP ni boleh 3G, tapi agak bosan la sebab zaman HP keypad dah berakhir. Aku pon bagi lah udin pakai HP lama aku ni.. Now zaman HP touch-touch la...

Tadaaaa.....HP touch-touch yang mampu dimiliki ketika bergelar student, 'samsung galaxy young'. Best gile bila dapat HP touch mcm ni, rase macam kaye je. hahaha. Tapi HP murah ni x best la sebab tak boleh nak 3G, camera pon tak clear macam HP dulu. Sampai sekarang jugak aku pakai HP touch tu, cakap je takbest. hehehe

At least orang tak akan cakap aku ketinggalan zaman.. sebab sekarang zaman orang pakai HP touch-touch kn.huhuhu


Next : samsung galaxy tab 2 10.1

HP besa gedabak ni aku beli sebab aku jeles tengok orang ada Tab, aku WAJIB beli jugak. weee. Susah betul nak buang sifat aku nih..hisssss bengkrap bakal laki aku nanti, kalau semua aku nak beli..hehehe 

Tapi Tab ni gedabak sangat la, berat plak tu. Malas tol nak bawak jalan, kalau orang col pulak mst kne pakai ear phone..susah oo..

Total HP aku dari tahun 2006 -2013 = 6 je?? ciketnyer. Tapi yang masih ada dalam simpanan cuma ada 4, kan best kalau seua HP au still available...hehehe


Next HP yang tak saba nk grab ni: 

Belum cukop bajet nak beli sony x peria z, wow leh masok dalam air seh..gempak-gempak!!!






p/s : En tunang belikan satu macam ni bole x.bole x..bole x....pelissssss

1 comment:

Daisypath Happy Birthday tickers